Friday 6 November 2015

Di sini bermulanya satu cerita..


Ringkasnya alkisah yang telah disampaikan oleh waris bahawa Silat 12 ini telah wujud dan berusia melebihi 100 tahun. Ianya berasal dari sebuah tempat yg dikenali sebagai Daerah Mempawah Kalimantan Barat kira-kira beberapa km ke utara bandar tersohor Pontianak. Diyakini silat ini telah dipelopori oleh seorang tokoh keagamaan dan persilatan yg dikenali dgn beberapa nama seperti Syeikh Ahmad, Syeikh Muhamad Maulana, dan Syeikh Yasir Muhamad.

Menurut cerita, asalnya pergerakan Silat 12 ini diajar secara ringkas malah tidak sehebat seni pencak yang ada sekarang. Ia hanya sekadar menunjuk pergerakan yg senang dan mudah mengikut penghayatan seseorang individu. Ia juga diajar semata2 utk membangkitkan semangat perjuangan dan penentangan rakyat di sekitar daerah Mempawah terhadap penjajah Belanda dan pengkhianat bangsa.

Silat 12 ini begerak dan dikembangkan sejajar dgn ketokohan pelopornya dengan menjadikan perjuangan berlandaskan 'penerapan nilai-nilai Islam' sehingga menjadi amalan dan prinsip 'sebelum silat kena solat, baru erat silaturrahim'. Moto inilah yg menjadi pegangan pengamal Silat 12 sehingga kini.






No comments:

Post a Comment